Saturday, March 5, 2011

aku mencintainya tapi aku terlalu malu ....

Pasti ramai lelaki yang terlepas gadis yang diminati dek kerana perasaan malu untuk meluahkan perasaan. Lebih kecewa apabila gadis yang kita jatuh hati itu akhirnya disambar orang lain.

Lagi menambah kedukaan apabila kita dapat tahu yang wanita itu sebenarnya memang jatuh hati juga kepada kita tetapi kerana si lelaki tidak meluahkan perasaan hatinya lalu si wanita memilih orang lain untuk dijadikan pasangan hidup.







...  

Saat aku duduk di kelas bahasa Inggeris, saya menatap seorang gadis yang berada dikelas lain. Aku , dan berharap dia adalah milikku. Tapi dia tidak memperhatikan aku seperti itu, dan aku tahu itu.Selepasi kelas,kami berselisih,tapi die seakan tidak menedari aku yang berjalan disisinya,dia asyik berbual dengan kawannya.

... 
Sehari berlalu, kemudian seminggu, sebulan. Sebelum aku sempat berkelip, itu adalah hari graduation. Aku melihat tubuhnya yang sempurna melayang seperti malaikat di pentas untuk mendapatkan diploma. Aku ingin dia menjadi milikku, tapi dia tidak memperhatikan aku seperti itu, dan aku tahu itu.. Aku ingin memberitahunya, aku ingin dia tahu bahawa aku , aku mencintainya tapi aku terlalu malu, dan aku tidak tahu kenapa. 

Beberapa tahun kemudian 
Sekarang aku duduk di dalam masjid. Gadis itu akan berkahwin sekarang. Aku melihatnya mengatakan "aku lakukan" dan memasuki kehidupan barunya, berkahwin dengan lelaki lain. Aku ingin dia menjadi milikku, tapi dia tidak melihat saya seperti itu, dan aku tahu itu. Tapi sebelum dia pergi, dia datang kepadaku dan berkata "kau datang!". Aku ingin memberitahunya, aku ingin dia tahu bahawa aku , aku mencintainya tapi aku terlalu malu, dan aku tidak tahu kenapa. 

Pemakaman 
Tahun berlalu, saya menatap kerandanya. Pada kali ini, seorang lelaki dtg kepadake dan memeberikanku diarynya,lelaki itu adkah abang sigadis tadi. Ini adalah apa yangku baca: Aku menatapnya berharap ia milikku, tapi dia tidak melihat saya seperti itu, dan aku tahu itu. Aku ingin mengatakan padanya, aku ingin dia tahu bahawa aku tidak ingin menjadi teman, aku mencintainya tapi aku terlalu malu, dan aku tidak tahu kenapa. Saya berharap dia akan mengatakan dia mencintai saya! 'Aku ingin aku lakukan juga ... `. Saya berfikir untuk diri saya, dan saya menangis. 


Antara sebab kita  malu untuk meluahkan perasaan :
  • Terasa diri tidak cukup hensem/cun
  • Memang tak pernah ada pengalaman nak luahkan perasaan
  • Takut tidak boleh terima kenyataan jika kena tolak
  • Takut selepas si dia tahu kita ada hati kepadanya, dia menjauhkan diri . Nak berkawan pon dah tak best lepas tu
  • Tidak yakin pada diri dalam hal percintaan
  • *Ada lagi ke nak tambah?


<Photo 1>

0 comments: